Hoe voorkom je dat je kilo’s aankomt als je te druk bent

Hoe voorkom je dat je kilo’s aankomt als je te druk bent

It’s all in the preparation, baby!

Ik ben fan van ‘foodprepping’.

In tijden van drukte, verlies ik mijn focus en verval ik snel in het eten van gemakkelijke maaltijden die vaak niet al te gezond zijn. Het geeft een rotgevoel dat ik niet de juiste maaltijden maak en voor ik het weet verval ik in een cirkeltje van druk zijn – slecht eten – slecht gevoel. Het gevolg? Je komt weer aan want je stimuleert je suikerverbranding…

Om bij dat ellendige cirkeltje weg te blijven, bereid ik mijn maaltijden voor als ik in een drukke periode zit.

Zo heb ik de maaltijden klaar staan en eet ik de maaltijden die me goed voeden in plaats van dat ze me energie kosten om te verteren.

Toen ik nog in het onderwijs werkte, waren de ouderavonden en het einde van het schooljaar de momenten waarop mijn eten helemaal in de soep kon lopen. Mijn strategie? Strak plannen en voorbereiden! Zo bleef ik ook de juiste maaltijden eten en voelde ik me daardoor fitter, zowel fysiek als mentaal.

Hoe pak je dat aan?

Stap 1
Bekijk je agenda van de komende week/maand en breng in kaart welke momenten voor jou een uitdaging vormen. Plan een moment waarop jij de maaltijden gaat koken en voorbereiden.

Stap 2
Denk na over welk gerecht je wil eten die je al van te voren kunt klaarmaken. Wil je inspiratie? Denk dan aan de muffins van banaan en kokos, een linzensalade of een zoete aardappelsoep.

Stap 3
Zorg dat je de juiste boodschappen in huis hebt.

Stap 4
Kook de maaltijden.

Stap 5
Bewaar je maaltijden in de koelkast.

Zo staat je eten klaar en kun je je focussen op alle andere dingen die je aandacht vragen.

Is de drukte voorbij? Plan een moment voor jezelf. Ga naar de sauna. Doe een ademhalingsoefening. Ga een stuk wandelen. Neem een warm bad. Lees een goed boek. Mediteer. Zit stil op een stoel.

Zo krijgt je lijf de kans om weer in balans te komen.

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>