Wil je mijn geweten zijn?

Wil je mijn geweten zijn?

‘Wil je mijn geweten zijn? Ik heb de afgelopen tijd echt teveel gegeten! De knop moet om!’

Hoe de vriendschap met Irene én mijn darmen samenvalt.

Sinds een maand woon ik op mijn woonbootje in Amsterdam. Dat was het startschot voor veel gezellige momenten. Vrienden die komen eten. Vriendinnen die komen logeren. Mijn lievelingsnicht die spontaan voor de deur stond. Varen over de grachten. Fietsen en lekker lunchen met mijn vader. Kamperen in de buurt van een loopevenement. Met vrienden op het strand om te vliegen door de duinen. Een weekendje Antwerpen om daar de halve marathon te lopen.

Feest was áán. En dat was heerlijk. Momenten om te koesteren!

Maar ik ken mezelf. Ik ben op dit soort momenten ook iets te losjes met mijn voeding. Een pizzaatje, een frietje (zonder een PR te lopen), een bacootje, een biertje… En de dag ná een feestje is het dan maar moeilijk om de knop om te zetten. Je hebt tenslotte trek. Trek door alle suikers die je de dag ervoor genuttigd hebt. En er gebeurt iets interessants in je darmen. Onze darmen, ons micriobioom is namelijk behoorlijk slim.

Suikers en snelle koolhydraten (koek, snoep, drop, chips, witte pasta, wit brood, witte rijst) zijn een aanslag voor je darmflora. Er ontstaat een overkill aan ongewenste bacteriën in je darmen. Je weerstand wordt minder en je energie gaat down the drain. Bij mij heeft dit een direct effect op de pijn die ik ervaar van de reuma. Ontstekingen worden sterker, ik sta met meer pijn op. Voel minder energie om te gaan sporten. Er ontstaat een vicieuze cirkel die de kwaliteit van mijn leven vermindert. Ondanks de feestjes en het sociale gezelschap.

Eet je veel koek en snoep? Dan vieren de slechte bacteriën in je darmen feest. Zij omarmen alle koek en snoep met liefde en zorgen er voor dat je hier méér van wil eten. Je wordt regelrecht naar snelle suikers gestuurd. Want je slechte bacteriën willen zich voeden met die snelle suikers. Dus in de afgelopen maand versterkte ik mijn vriendschap met de slechte bacteriën in mijn darmen.

Het mooie van dit proces is dat dit andersom precies zo werkt.

Eet ik veel groenten en fruit, dan sluit ik vriendschap met de goede bacteriën in mijn darmen en krijg ik juist meer behoefte om gezond te blijven eten.

Dus dat wat je eet, maakt waar je trek in krijgt.

Goed om te weten, want zo kun je je eigen systeem ‘hacken’. Een patroon waar je niet tevreden over bent kun je zelf doorbreken! En dat magnifieke lijf van ons? Dat volgt wel.

Het werd dus tijd om mezelf een goede schop onder de billen te geven!

Ik appte mijn vriendin Irene.

‘Wil je een paar dagen mijn geweten zijn? Ik heb teveel gegeten. De knop moet om.’

Irene stond meteen aan. Zij wilde haar knop óók om zetten.

‘Kom, we doen het samen!’

Iedere dag appen we ons gewicht en onze maaltijden. Al na twee dagen merk je dat je lijf anders reageert. De focus is terug. Je darmen werken direct mee en sturen je naar de groente afdeling in plaats van naar de bakker.

Irene en ik blijven de komende weken elkaars geweten en blijven elkaar motiveren. Het mooie van het delen van je proces hierin is dat de motivatie versterkt en dat je moeilijke momenten kunt delen. Je staat er niet alleen voor.

Wil jij ook de knop omzetten en heb je een vriend of vriendin om dat samen mee te doen? Meld je aan voor het maandprogramma. Je krijgt twee programma’s voor de prijs van één.

Je betaalt 28.50 per persoon voor een maand lang iedere dag een filmpje met achtergrondinformatie en motivatie om de knop om te zetten. Mail met janneke@5kilokwijt.nl om je aan te melden.

Wil je de knop omzetten en heb je geen vriend of vriendin om dat samen mee te doen? Meld je dan aan voor het maandprogramma. Je krijgt mij er gratis bij. Iedere dag een appje om je te motiveren goed en lekker te eten en je topfit te voelen. Deze persoonlijke aanpak kost normaal gesproken 200,- per maand. Mail met janneke@5kilokwijt.nl om je aan te melden.

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>