Wil je kilo’s kwijt? Skip – de – haast

Wil je kilo’s kwijt? Skip – de – haast

Hoe je met kleine stappen, zonder honger kilo’s kwijtraakt.

Haast zorgt voor de verkeerde energie. Haast zorgt voor té grote stappen.

En grote stappen? Die maken hongerig.

Je wil nu eens écht aan de slag met je gezondheid. Je wil het sporten weer oppakken en je voeding echt goed op de rit zetten. Want die avonden op de bank starend naar Netflix brengen je niet het gevoel van geluk waar je naar op zoek bent.

En dan is daar dat moment…  Het besluit is genomen en je gaat over tot actie.  Nee… ACTIE!

Volle kracht vooruit. 3x per week hardlopen, 3x per week krachttraining, elke dag vers koken… Je voelt je als Rocky die onoverwinnelijk is…

Tot je een week verder bent.

Je merkt dat je nog niets kwijt bent, behalve je motivatie.

Je had verwacht toch minstens een kilo of 2 kwijt te zijn, maar niets is minder waar.

Het leven is als één grote evenwichtsbalk waar we overheen lopen. De breedte van de evenwichtsbalk is afhankelijk van verschillende factoren. Eet je gezonde maaltijden? Dan verbreed je de evenwichtsbalk. Heb je veel stress omdat je een zieke ouder verzorgt? Dan wordt de evenwichtsbalk een beetje smaller. Zo heeft ieder zijn eigen evenwichtsbalk, zijn eigen uitdagingen.

Op het moment dat jij vanuit een Netflixmarathon waarbij je chips-etend op de bank zat, als Rocky naar 2 maaltijden per dag gaat en 6x sporten in de week, is dat een grote stap voor je lijf. Zo’n grote verandering voor je lijf, dat je lijf waakzaam wordt én gaat bijsturen. Je lijf houdt niet van grote schommelingen en is erop gericht om veranderingen in je lijf zo klein mogelijk te houden. Dit wordt ook wel homeostase genoemd. Breng je je lijf met een grote klapper uit balans, dan is dat een vorm van stress voor je lijf. Ja, ook als het gezonde keuzes lijken: sporten en gezond eten.

De reactie van je lichaam is even briljant als complex. Door een samenspel tussen hormonen en je autonome zenuwstelsel wordt er minder energie verbruikt en meer energie opgeslagen. Je merkt bijvoorbeeld dat je het koud hebt en niet meer op lijkt te warmen en je lijf gaat allerlei signalen afgeven dat je trek – nee… HONGER hebt! Die – niet – te – stillen – is.

Aj aj karamba! Dat is precies wat je wilt voorkomen.

Hoe voorkom je dit effect in je lijf?

Breng je lijf gedoseerd uit balans.

Door je lijf in kleine stappen mee te nemen in nieuwe gewoontes.

Hoe je dat praktisch doet, is afhankelijk van je startpunt. Eet je de hele dag tussendoortjes? Sla dan de tussendoortjes over en neem desnoods om 16u in de middag een gekookt eitje of wat ongebrande noten. Beweeg je nog helemaal niet? Begin dan 3x per week met wandelen, heel rustig joggen of fietsen. Verlang niet teveel van jezelf waardoor je je lijf juist méér stress geeft en je je lijf nog verder uit balans haalt.

Ik neem je graag mee met Miranda.

Ik sprak Miranda afgelopen week. Ze vroeg me welke stappen ze kan zetten de komende maand.

Miranda (42) werkt 4 dagen per week. Ze werkt, sinds Corona, vanuit huis en is 7 kilo zwaarder geworden. En eigenlijk wilde ze vóór Corona al 4 kilo kwijt. Miranda heeft 2 kinderen en een man. Ze wandelt twee avonden per week.

In de ochtend begint Miranda met een jus d’orange, een kop cappuccino en een plak ontbijtkoek, zonder boter.
Om 10.00u neemt ze twee rijstwafels met hummus en een kop thee.
Tussen de middag neemt Miranda 4 boterhammen met kipfilet en komkommer en een groot glas melk.
Om half drie is het tijd voor een cappuccino, met een klein stukje chocolade en om vier uur neemt Miranda nog een rijstwafel, terwijl haar kinderen een mergpijpje bij de thee krijgen.
Dan is het zes uur en komt de avondmaaltijd op tafel: 3 aardappelen met jus, bloemkool met kaassaus en een schnitzeltje.
Het toetje gaat aan Miranda voorbij want alle suikers uit de vruchtenyoghurt die de kinderen krijgen; die laat ze liever staan.

Om acht uur ontstaat er ein-de-lijk rust in huis. De kinderen zijn naar bed. Tijd voor een laatste cappuccino met een gevulde koek. Terwijl ze First Dates aanzet en even kan uitpuffen van een drukke dag. De volgende dag wordt Miranda met een hongerig gevoel wakker en heeft ze alweer trek in haar ontbijt.

Heb je meegeteld? Miranda heeft 7 eetmomenten op een dag. Haar lijf functioneert hierdoor voornamelijk op de verbranding van suikers. Het is niet zo gek dat ze wakker wordt met een hongerig gevoel. Miranda heeft in ieder geval 11 kilo aan vetten op de plank liggen die ze zou kunnen inruilen voor een berg energie. Hierdoor wordt ze niet met een hongerig gevoel wakker maar strikt ze eerst haar veters voor een ochtendwandeling. Kickstart your day.

Natuurlijk is dat nu nog niet haalbaar, maar over twee weken wel. De stappen die ze daarvoor kan zetten?

  • De tussendoortjes overslaan
  • Drie goed gevulde maaltijden eten
  • Minderen met koolhydraten
  • Een derde keer per week gaan wandelen

Met deze kleine stappen heeft Miranda de eerste weken haar handen vol. Ze zal trek krijgen en de eerste week chagrijnig worden omdat ze eigenlijk de gevulde koeken uit de kast wil trekken. Maar alweer een week later, is die drang veel minder en krijgt ze meer energie. En weer een week later? Wandelt ze na het eten nog een rondje van een uur omdat ze nog genoeg energie heeft en niet voor pampus op de bank naar de televisie staart.

Met goede aanwijzingen en motivatie is Miranda binnen een paar weken een echte vetverbrander en heeft ze energie voor tien. Zo raak je langzaam je gewicht kwijt. En drie maanden later? Ziet de hele buurt dat er kilo’s af zijn en voelt ze zich echt onoverwinnelijk als Rocky. Nooit meer terug naar hoe het was.

Jij kan dit ook.

Jij wordt ook met een paar simpele stappen een vetverbrander.

Het is niet moeilijk maar het vraagt wel doorzettingsvermogen.

Je kunt zelf aan de slag, als je discipline hebt. Met alle tips die je vindt in de startgids die je cadeau krijgt.

Dompel je jezelf liever een maand onder om nieuwe kennis in stapjes eigen te maken en onderdeel van je dagelijkse routine te laten zijn? Meld je dan aan voor het 30 dagen programma.

In het 30 dagen programma krijg je:

  • Dagelijkse tips en motiverende video’s met achtergrondinformatie
  • Een startgids met 37 recepten ter waarde van € 17,99
  • Het e-book Verademing; de voordelen van rustig ademen ter waarde van € 9,99
  • Een maandmenu
  • Een weekplanner om je focus te versterken
  • Een wandelschema
  • Toegang tot besloten Facebookgroep voor het delen van ervaringen, motivatie en recepten
  • De mogelijkheid om persoonlijke vragen te stellen aan Janneke

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>