Waarom helpt een koude douche bij het afvallen? Zelfs als je er niet zo heel lang onder staat.

Waarom helpt een koude douche bij het afvallen? Zelfs als je er niet zo heel lang onder staat.

Waarom helpt een koude douche bij het afvallen? Zelfs als je er niet zo heel lang onder staat.

Slimme trucjes voor slimme vetcellen

Je lichaam heeft twee soorten vetcellen. Witte vetcellen en bruine vetcellen.

De witte vetcellen zijn de overtollige vetten. Je lovehandles. Je muffins. De vetten die rondom je middel zitten. De vetcellen die je liever met een rotgang uitzwaait.  Een teveel aan deze witte vetcellen is namelijk een gevaar voor je gezondheid. Je hart en je vaten werken niet meer goed, je hebt daardoor weinig energie en belandt vaker op de bank voor de televisie dan in het bos voor een rondje lopen.

Bruine vetvellen zijn de gezonde vetcellen van ons lichaam. Je vindt de bruine vetcellen vooral in je nek, rondom je schouders en je wervelkolom. Ook vind je bruine vetten rondom je hart en slagaders.  Dat is een slim trucje van je lijf: juist op die cruciale plekken moet het lichaam op temperatuur blijven.

Wat hebben bruine vetcellen nu te maken met het kwijtraken van je lovehandles?

De bruine variant van je vetten zijn enorme energieverbruikers. Je witte vetcellen worden, onder invloed van je bruine vetvellen, ingezet als brandstof.

In tegenstelling tot witte vetcellen bevatten bruine vetcellen veel mitochondriën. Mitochondriën zijn de energiecentrales in je cellen en zetten calorieën om in warmte en zo verbrand je dus een hoop calorieën. Als je méér van deze energiecentrales in je lijf hebt, verbrand je dus veel meer vetten en raak je kilo’s kwijt.

Ik hoor je al denken:

‘Heb ik die bruine vetcellen ook? En hoe zorg ik ervoor dat ik er méér heb?’

Ja, jij hebt ook bruine vetcellen. Hoeveel dat er zijn? Dat kan ik je niet zeggen. Dat is namelijk afhankelijk van je leeftijd, van je gewicht, van je ervaring met koudetraining en hoe vaak je sport in de week.

Wat beter is om te weten is wat je zelf kunt doen om meer van die slimme bruine vetcellen aan te maken zodat je de onnodige witte vetcellen lekker kunt verbranden. Waardoor je meer energie krijgt en je kilo’s kwijt raakt.

Kou. Het trainen met kou is een hele goede manier om de aanmaak van bruine vetcellen te stimuleren.

Ik geef je een aantal mogelijkheden om zelf ervaring op te doen met de kou.

  • Zet je kachel lager zodat je lijf harder moet werken om op temperatuur te blijven
  • Draag minder dikke kleding waardoor je lijf aan het werk moet om warm te blijven
  • Zet aan het einde van je warme douchesessie je douche koud
  • Stap eens de zee of een meer in tijdens de winter
  • Stap eens in een ijsbad
  • Combineer sport en kou samen: doe bijvoorbeeld een run-dip-run. Ga eerst hardlopen en duik dan een meer, gracht of plas in. Na een dip van een minuutje of 2 kleed je je weer aan en vervolg je je hardlooptraining.

Het werken met kou is best een spannende onderneming. Ik heb er drie jaar over gedaan om de stap te maken om in koud water te stappen. En toen ik eenmaal durfde, ben ik nooit meer gestopt.

Het allerbelangrijkste bij het werken met kou is het onder controle krijgen van je ademhaling. Ga altijd vanuit rust de kou in. Focus op jezelf en vind een ontspannen ademhaling in de kou. Adem langer uit dan in. Hierdoor zakt je hartslag en vind je ontspanning ín het oncomfortabele moment van de kou. Aan het begin blijf je 3 ademhalingen in de kou en daarna breid je iedere dag een beetje verder uit.

Heeft koudetraining alleen effect op je vetcellen?

Nee! De waslijst aan voordelen die de kou kan opleveren is enorm.

  • Je kunt beter omgaan met stress: als je rustig kunt blijven in de enorme stressor van kou, kun je dat in iedere andere dagelijkse situatie waar de stress je oren uitspuit
  • Je krijgt een sterke focus: als je koud kunt douchen, kun je alle andere ingewikkelde dingen die je in het leven tegenkomt ook aan
  • Je krijgt meer energie
  • Je hartslag wordt rustiger
  • Je voelt je vrolijker door de aanmaak van noradrenaline, endorfine, serotonine en oxyticine
  • Je immuunsysteem verbetert door de aanmaak van meer witte bloedcellen. Witte bloedcellen zijn een verdediging tegen griep en infecties. Daardoor ben je minder vatbaar voor ziektes. Ik merk zelf dat de klachten van de reuma minder lijken te zijn als ik regelmatig in een ijsbad zit.
  • Je werkt aan een sterke mindset doordat je jezelf uitdaagt iets te doen wat oncomfortabel is.

Heel veel succes. Ik ben enorm benieuwd wat het jou brengt!

Ps. De ene dag is de andere dag niet. Soms voelt een koude douche verkwikkend en een andere dag voelt een koude douche als een verschrikking. Dit heeft te maken met je algehele energie. Heb je slecht geslapen? Heb je ongezond gegeten? Heb je veel alcohol gedronken? Dan heb je minder energie in je lijf en dan kan de koudetraining zwaarder aanvoelen dan de dag ervoor. Als je merkt dat je lang koud blijft ná de koude douche, neem je gewoon een lekkere warme douche of je gaat sporten om je bloed sneller te laten stromen. Dan warm je vanzelf weer op.

 

Ps… er is één reden om niet langdurig aan koudetraining te doen, en dat is als je bekend met het fenomeen van Raynaud. Dit is een aandoening aan de bloedvaten. Koudetraining kan blijvende beschadiging aan de zenuwen opleveren.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>