Volle maan en meditatie: wat heeft dat te maken met een slanke taille?

Volle maan en meditatie: wat heeft dat te maken met een slanke taille?

Al sinds ik een klein kind ben, staar ik gebiologeerd naar de hemel als daar de volle maan prijkt.

Pas sinds kort maak ik bewust tijd vrij om tijdens volle maan te mediteren.

Doet de volle maan iets voor je slanke lijn? Dat kan ik natuurlijk niet zeggen.

Mediteren daarentegen heeft wel degelijk effect op je fysieke en mentale gesteldheid.

Wat gebeurt er als je regelmatig mediteert?

Je wordt steeds beter in het observeren van jezelf.  Je merkt sensaties in je lijf eerder op. Je wordt bewuster van je gedachten. Je wordt je bewuster van je lijf. Dit kan tot effect hebben dat je veel bewuster leert omgaan met je voeding. Als je bijvoorbeeld steeds beter leert waarnemen wat het effect is van het eten van een zak Engelse drop, laat je die zak drop steeds vaker liggen.

Daarbij zorgt meditatie voor een moment van stilte.

Hierdoor breng je je lijf in rust. En rust? Dat is een ware katalysator voor de verbranding van vetten. Een lijf in stress gebruikt namelijk je snelle suikers als brandstof. Je kunt het zien als een auto waar je constant het gaspedaal van intrapt. De rook giert uit de uitlaat met grote rokende pluimen. Binnen no time ben je door je brandstof heen en moet je opnieuw tanken. Een lijf vol stress is als een auto waar constant op het gaspedaal wordt getrapt.

Er is veel eten nodig om de motor draaiende te houden.

Mediteer je geregeld? Dan druk je je eigen rempedaal in. Dat vindt je lijf fijn. Het komt tot rust. Als een auto die door een Frans landschap tuft. Waarbij de bestuurder met tijd en aandacht naar de velden lavendel en de opvliegende buizerds kan kijken.

Voor meditatie maak ik geregeld tijd vrij.

Tijdens volle maan neem ik wat extra tijd om een maandelijks meditatieritueel uit te voeren.

Wil jij dat ook eens proberen?

Volg dan dit stappenplan en ervaar wat het jou brengt.

Volle maan meditatie

Dit ritueel duurt ongeveer tussen de 30 en 45 minuten

  • Gebruik een timer (bv Insight timer) zodat je niet op je klokje hoeft te kijken.
  • Zet je telefoon in vliegtuigmodus zodat je niet wordt gestoord door eventuele appjes.
  • Zorg voor een schaaltje waar je een papiertje in kunt verbranden.

Stap 1

Creëer een fijne energie in de ruimte waar jij je meditatie wil uitvoeren. Steek kaarsen aan, verdamp etherische olie met wat water of brand eventueel wat wierook. Heb je edelstenen? Dan kun je die ook gebruiken. Maak er zo een klein, heilig en veilig plekje van.

Zorg ervoor dat je pen en twee losse papiertjes bij de hand hebt.

Stap 2

Ga op een voor jou comfortabele manier zitten en sluit je ogen in stilte. Adem op een rustige manier. Voel wat je voelt. Alles is goed.

Maak contact met wie jij van binnen bent.

Blijf tien minuten in stilte zitten en observeer jezelf. Onthoud dat alles goed is. Merk je bij jezelf op dat je veel gedachten hebt, dan zeg je tegen jezelf: ik heb veel gedachten.

Glimlach erbij en keer weer terug naar de stilte.

Stap 3

Voel of er dingen zijn waar jij afscheid van wil nemen. Bijvoorbeeld bepaalde gedachten, beperkingen, gevoelens of overtuigingen die jou in de weg staan om jouw pad te bewandelen. Merk je blokkades bij jezelf op die jou belemmeren om dromen en verlangens waar te maken? Wat dient jou niet meer en waar mag je afscheid van nemen?

Schrijf dit in één of twee woorden op het losse papiertje.

Verbrand het papiertje in de kaars.

Kijk hoe de woorden en het papier opgaan in het niets.

Stap 4

Zet de timer opnieuw op 10 minuten.

Sluit opnieuw je ogen en keer terug naar de stilte.

Zit – gewoon – stil.

Laat je geest volledig tot stilte komen. Hierdoor kom je tot een diepere, heldere staat van bewustzijn waar afleidingen van gedachten en gevoelens op de achtergrond raken.

Stap 5

Focus je nu op je eigen pad. Je eigen zielsmissie. Wat mag je van jezelf toestaan om je eigen pad te bewandelen? Om in het licht te komen staan? Wat is er van jezelf nodig om de keuzes te maken die voor jou als persoon belangrijk zijn? Echt en alleen voor jou. Dus niet voor je vader of moeder, niet voor je eventuele partner, voor je eventuele kinderen of collega. Waar geef jij jezelf toestemming voor?

Schrijf dit in een paar woorden op het overgebleven papiertje.

Stap 6

Spreek in jezelf of hardop je dankbaarheid uit. Wie en wat ben je dankbaar voor de plek waar je nu bent gekomen?

Voel de energie die hier bij past door je heen stromen.

Sluit je meditatie, eventueel met je handen tegen elkaar aan voor je borst: Namasté.

Hang het briefje met jouw twee woorden op een plek waar jij het elke dag ziet. Zo neem je de krachtige energie mee en word je steeds herinnert aan jóuw pad. 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>