Tips voor een betere verzadiging

Tips voor een betere verzadiging

Wanneer overeet je jezelf en wanneer is je lunch te klein en vergrijp je je een paar uur later aan een zak met zoute drop?

Wat zou het handig zijn als ons lichaam vanzelf stopt met eten als we genoeg calorieën hebben gegeten! Dat zou een hoop overgewicht schelen. Door een aantal slimme dingen te doen, raak je eerder verzadigd en is overeten niet meer nodig.

Vijf tips.

Neem de tijd voor je maaltijd.

Het duurt ongeveer 20 minuten voordat je maag een seintje aan je hersenen geeft dat je genoeg hebt gegeten. Als je een ‘hap-slik-weg-maaltijd’ eet, raak je niet snel verzadigd en ga je méér eten. Daardoor krijg je meer calorieën binnen dan je verbrandt op een dag. Het helpt ook om je enkel met je eten bezig te houden. Laat je laptop, telefoon en televisie even uit. Als je je aandacht verdeeld, eet je meer dan je nodig hebt en blokkeer je de verzadiging.

Kies voor een maaltijd waarbij je flink moet kauwen.

Stel dat je een appel, twee sinaasappels en een banaan perst tot een smoothie. Je drinkt het gemakkelijk weg. Je lijf registreert niet dat je daadwerkelijk hebt gegeten. Als je diezelfde appel, sinaasappels en banaan eet in de oorspronkelijke staat, dan moet je daar flink je best voor doen. Je bent niet alleen langer bezig, maar je moet er ook harder voor werken om het op te krijgen. Hierdoor help je je verzadiging een handje en zit je eerder vol. Ik ben groot fan van soep. Je krijgt veel groenten binnen en je voorbereidingstijd is kort. Toch adviseer ik altijd om er iets bij te eten: een broodje, wat fruit, een salade, wat noten. Hierdoor help je je lijf om beter verzadigd te raken.

Voeg eiwitten toe aan je maaltijd.

Eiwitten zorgen voor een goede verzadiging. Neem dus altijd wat eiwitten bij je maaltijd. Kwark, vlees, vis, kaas, peulvruchten en noten bevatten veel eiwitten. Leuk je maaltijd op met één van deze producten en daardoor zit je ook eerder vol.

Eet zo puur als mogelijk.

Je eten zo puur als mogelijk eten helpt om eerder vol te zitten. Voor een gezonde maaltijd is de helft van je bord gevuld met groenten. Varieer naar hartenlust want iedere groente kent zijn eigen superpower. De vezels dragen bij aan een goede ontlasting. Fruit eten in de vorm zoals het van de boom of struik komt, helpt ook. Als je je appel in kleine stukjes snijdt, heb je er meer van nodig om vol te zitten. Eet ook lekker de schil van je fruit op. Peulvruchten als linzen of bonen zijn ook een goede verzadigingsfactor. Doe bijvoorbeeld een schep (gekookte) linzen over je salade.  Je raakt goed gevuld. Je bent langdurig verzadigd en je krijgt minder calorieën binnen. Zo wordt het veel gemakkelijker om tussen je maaltijden door niet meer te eten.

Kies voor volkorenproducten.

Verruil je witte boterham, witte pasta, witte rijst en witte wrap voor een volkoren variant. De witte varianten zijn ‘lege calorieën’ en bieden je geen verzadiging. Na het eten hiervan, krijg je al snel trek en daardoor eet je veel meer calorieën dan je nodig hebt. Volkorenproducten bevatten de natuurlijke vezels en hierdoor raak je beter gevuld én heeft je lichaam langer plezier van je maaltijd. Je redt het prima zonder tussendoortje tot de volgende maaltijd.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>