Hoe je je eigen gezondheid kunt beïnvloeden door minder vaak te eten op een dag.

Hoe je je eigen gezondheid kunt beïnvloeden door minder vaak te eten op een dag.

De grote voordelen van vasten

Intermittent fasting, ook wel (periodiek) vasten genoemd, kan vele voordelen voor je gezondheid bieden. Zelf ben ik groot fan van vasten om reuma te beteugelen.

Er zijn steeds meer mensen die de voordelen ontdekken. Vasten is niets nieuws. Sterker nog: de mens heeft al duizenden jaren gefunctioneerd door op onregelmatige basis te eten.

Wat zijn de grootste voordelen van vasten?

  • Je stimuleert de aanmaak van groeihormonen waardoor je meer spiermassa aanmaakt en sterkere botten krijgt
  • Je lijf komt in de stand van autofagie en hierdoor worden ontstekingen opgeruimd in je lijf. Ideaal voor mensen die bekend zijn met auto-immuunziekten. Dit zorgt ook nog eens voor de verjonging van je lichaam… Dus niet hoe ouder hoe gekker, maar hoe ouder hoe fitter 😉
  • Je gevoeligheid voor insuline wordt vergroot. De niveauwaarden van insuline nemen af waardoor je bloedsuikerspiegel beter in balans is. Dit heeft als voordeel dat het risico op diabetes type 2 afneemt en dat je vetverbranding wordt gestimuleerd.
  • Het verbeteren van de kwaliteit van je slaap. Doordat je na 20u niet meer eet, heeft je lijf tijdens de nacht ruimte om je cellen te herstellen in plaats van dat je energie wordt besteed aan het verwerken van de blokjes kaas die je in de avond hebt gegeten. Je bioritme hersteld zich op deze manier.
  • Het verbetert je geheugen. Je maakt het hormoon BDNF aan en hierdoor maak je nieuwe zenuwcellen aan. Hierdoor worden je hersenfuncties verbeterd. Dit heeft een direct effect op je geheugen.
  • Het verhogen van je concentratie en focus. Doordat je geen schommeling in je bloedsuikerspiegel hebt na een ontbijt vol granen en suikers. Je concentratie wordt vergroot doordat je lichaam zegt dat je ‘moet jagen naar voedsel’. Een evolutionaire oorsprong; toen we nog geen koelkasten hadden om een bak kwark uit te halen als we wakker werden. Om goed te kunnen jagen heb je een goede concentratie nodig; een lege maag stimuleert dit. Je krijgt zo veel meer gedaan in de ochtend en je focus is heel sterk.
  • Je bent minder met eten bezig omdat je minder vaak eet. Dit geeft rust in je hoofd en het gevoel van honger hebben neemt af.
  • Je raakt kilo’s kwijt door een verhoogde vetverbranding.

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>