Help! Ik ben verslaafd aan suiker! Hoe kom ik uit de suikercirkel?

Help! Ik ben verslaafd aan suiker! Hoe kom ik uit de suikercirkel?

‘Gek word ik ervan! Zodra ik wakker word, denk ik aan wat ik ga eten.

En ik denk dan vooral aan gevulde koeken en stroopwafels. Help me!’

 

Mijn goede vriendin Sandra wordt er knettergek van! Ze is verslaafd. Aan suiker.

Aan koek. Aan snoep. Aan taartjes. Ze wordt wakker en denkt aan koeken. Dat onderdrukt ze. Ze pakt keurig een bak volle kwark met fruit en nootjes voor haar ontbijt maar het lijf lijkt te blijven schreeuwen om suikers.

Om half 10 gaat ze voor de bijl. Voor de traktatie op het werk. Ze eet een stuk Limburgse Vlaai. Met kersen. Wat eigenlijk gek is want ze houdt helemaal niet van Limburgse Vlaai. En ook op kersen is ze eigenlijk niet zo dol. Toch eet ze het. En nog geen tien minuten later voelt ze zich ellendig en rot.

‘Janneke, die vlaai was niet te kanen. Zo’n droge bodem met van die kersen uit blik erop. Zodra ik het op heb, voel ik me zo’n mislukkeling. Hoezo kan ik me niet beheersen? Ik heb gewoon spijt dat ik die troep eet. Maar toch ga ik iedere keer weer voor de bijl!’

Sandra probeert al een poosje zelf uit die ellendige vicieuze ‘suikercirkel’ te komen. Willen stoppen met koek en snoep omdat je je zo ellendig moe voelt. Elke dag voornemen dat je er vandaag écht niet meer intrapt. En als de dag een paar uur onderweg is, lukt het niet meer om het níet te doen:

Koeken eten, taartjes eten, stiekeme snoepjes uit je la… En wat een gevoel van mislukking levert dat iedere keer weer op.

 

Deze vicieuze suikercirkel is een lastige cirkel. Want je wéét wat het effect is voor je lijf en je brein, maar de knop omzetten lukt niet.

Waardoor komt dat?

 

Voor suiker hebben we géén natuurlijke rem. Je kent het wel: je hebt een heerlijke maaltijd gegeten en je doet je riem een tandje losser, want er kan werkelijk níets meer bij. Je roept nog uit: ‘Oohh, ik kán niet meer! Rol mij maar naar huis vandaag!’

Twee minuten later staat de ober met de menukaart in zijn hand: ‘Wilt u de kaart bekijken voor een dessert?’

En je hoort jezelf zeggen: ‘Een toetje, die past er nog wel bij!’

Dit heeft een evolutionaire oorsprong. Suikers zijn in de natuur niet het hele jaar door voorradig geweest. Fruit groeit niet het hele jaar door. Áls er dan fruit was, dan werd er gretig gebruik van gemaakt. Het was tenslotte niet duidelijk wanneer je weer suiker tot je beschikking zou hebben. We hebben dus géén natuurlijke rem op het eten van suikers.

In het jaar 2022 is die rem echter wél heel hard nodig want overal waar we komen is een overschot aan suikers. De supermarkten liggen er vol mee. De tankstations puilen uit. Je kunt je werkelijk waar de hele dag door ongans eten aan koek, snoep en taartjes.

Het lastige van deze snelle suikers is dat je lijf dus zelf deze rem niet goed kent, je smaakpapillen passen zich aan en je hebt steeds meer zoet nodig om hetzelfde effect te voelen na het eten van je taartje. Sterker nog: je gaat ook steeds méér eten om je behoefte te vervullen.

Er gebeurt nog iets met je lijf. Je darmen spelen een belangrijke rol. In je darmen zitten miljarden bacteriën: je microbioom. Dit herbergt het grootste gedeelte van je immuunsysteem. Je microbioom, je darmen zijn dus van intens belang voor je gezondheid. Als je beschikt over een gezonde darmflora ben je minder kwetsbaar voor infecties, ziektes en zelfs somberte en depressie wordt in verband gebracht met de darmflora.

Nu is het zo dat de bacteriën in je darmen bepalen waar jij trek in hebt. Eet je veel gezonde maaltijden, dan gaan de darmbacteriën die zich daarmee voeden zich vermeerderen: je motivatie om gezond te eten wordt daardoor groter.

Andersom werkt het helaas ook zo. Eet je veel suikers vanuit koek, snoep en taartjes, dan worden de darmbacteriën die zich daarmee voeden intens gelukkig. Zij motiveren je om die troep te blijven eten. Hierdoor blijf je in de suikercirkel en blijf je dingen eten waar je jezelf verder mee verzwakt. Zowel fysiek als mentaal.

Om uit deze suikercirkel te komen is het nodig om de suikers rigoureus uit je eetpatroon te bannen. Dit verandert veel bij jezelf en je zult allerlei ontdekkingen doen over de werking van je eigen lijf.

Hoe je dat aanpakt?

 

Je eet drie gezonde maaltijden per dag

Koek, snoep, taartjes en (light) frisdrank laat je staan

Suikers vanuit vers fruit blijf je eten

Wit brood, witte rijst en witte pasta’s vervang je door volkoren-  of meergranen producten

Je beweegt iedere dag

Je loopt, fietst of rent 3x per week

 

Je doet dit een maand. Om zo je lijf te laten wennen dat het niet meer standaard op de verbranding van suikers functioneert. Je leert je lijf weer te functioneren op de verbranding van vetten. Dit heeft veel positieve effecten tot gevolg.

 

Je hebt meer energie

Je hebt minder eten nodig

Je verzadigingshormoon leptine raakt beter afgesteld

Je raakt je suikerverslaving kwijt

Je slaapt beter

Je hebt minder moodswings

Je raakt je buikvetten kwijt

Je raakt kilo’s kwijt

Je bent niet meer de hele dag met eten bezig

Je poept beter

Na deze maand blijven de suikers niet verbannen uit je leven. Dat is niet nodig. Je doorbreekt nu de extreme suikerconsumptie en werkt daarna aan een gezonde band met voeding waarbij je je niet meer overeet aan koek, snoep en taartjes. Maar waarbij je vanuit een gezonde balans ook koek, snoep en taartjes toelaat in het leven.

Doe je mee? In een maand van suikerjunk naar een fit lijf en een scherp brein!

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>