‘Die drie maaltijden van jou… Pfff’

‘Die drie maaltijden van jou… Pfff’

Ik heb zooo’n honger! Ik wil de stoelpoten onder mijn stoel vandaan vreten’

Als drie maaltijden per dag niet genoeg is.

 

‘Die drie maaltijden van jou, dat is toch niet te doen!’

Ze kijkt me tevreden aan. ‘Zo, dat is eruit’.

Ik neem een hap van mijn avocadosalade en vraag of ze het de laatste tijd erg druk heeft.

Ze kijkt me vragend aan.

‘Heb je het druk de laatste tijd?’ vraag ik nogmaals.

Ze vertelt over de passie voor haar werk waar ze zich vol overgave instort. En dat ze met zoveel plezier werkt aan haar studie. Ja. Ze is dan wel 45 maar nieuwe kennis eigen maken past haar als een gebloemde zomerjas. De school van de kinderen komt ook voorbij. ‘Het is zo leuk om één keer per week te lezen met die kinderen. Ze gaan met sprongen vooruit. Daar maak ik graag 3 uurtjes per week de tijd voor, ook al is het passen en meten in de tijd’.

-‘En hoe gaat het met je ouders?’

-‘Tja, mijn ouders… ze worden oud’. Ze verbijt zich. ‘Ik zou er eigenlijk vaker willen zijn maar ja… dat lúkt gewoon niet’.

We eten zwijgend verder. Ik proef de koriander. Iedere keer als ik de koriander proef, neem ik me voor váker koriander te gebruiken.

‘Maarre… ik heb je website dus eens zitten bekijken, heb je startgids gedownload, heb me aangemeld voor je programma en die drie maaltijden van jou… dat is gewoon echt niet te doen!’

-‘Schreeuwende honger?’ vraag ik.

-‘Schreeuwende honger – de hele dag door! Ik begin de dag vol goede moed met een verse smoothie en een schaal yoghurt met noten. Dan gaat de lunch ook nog goed. Maar rond 16u… Mijn hemel’.

‘Ik ben dan in staat om de stoelpoten onder mijn stoel vandaan te vreten’.

De drie maaltijden per dag komen natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Als je 3 goed gevulde én gevarieerde maaltijden per dag eet, levert dit veel goeds op voor je gezondheid. Je bloedsuikerspiegel blijft beter in balans, je darmflora verbetert, je hormoonhuishouding komt tot rust, je wordt gevoeliger voor insuline waardoor je minder trek hebt in suikers en je valt beter in slaap. Daardoor herstel je zowel fysiek als emotioneel beter. Je wordt weerbaarder.

Vanaf het moment dat je gezonde maaltijden eet waarin je wat minder koolhydraten eet en gezonde vetten en eiwitten toevoegt, kwispelt je lijf inwendig. Al binnen een paar dagen merk je de voordelen die dit oplevert voor je gezondheid.

Mijn vriendin die vol passie werkt, een studie volgt, vrijwilligerswerk op de school van haar kinderen doet en probeert haar ouders zo vaak als mogelijk te bezoeken redt het momenteel niet met drie maaltijden per dag. Hoe hard ze ook probeert.

‘Weet je wat je doet? Ga de komende drie dagen eens een vierde eetmoment toevoegen. Neem rond de klok van 16u een gekookt eitje en 2 stengels bleekselderij met humus. En beloof me dan dat je die rustig zittend op een stoel opeet. En de stoel achter je laptop is verboden. Neem 15 minuten de tijd en gun jezelf een pauze waarin je wat eet (met aandacht) én een moment van stilte hebt’.

Rust in je lijf brengen is belangrijk. Als je constant AAN staat en niet in staat bent om te ontspannen, dan blijft je lijf schreeuwen om suikers.  Suikers leveren nu nu eenmaal snelle energie. Daar schreeuwt je lijf om als je haast hebt. En wil je dat doorbreken dan moet je eraan geloven… Tijd voor ontspanning, tijd om stil te zitten. De haast verlaat je lijf.

Het voordeel daarvan? Je lijf gaat niet alleen over op het verbranden van je vetten. Er ontstaat ook rust in je brein. En rust in je brein? Dat verandert je denken. Problemen die je tijdens een gehaast leven ziet, blijken in een moment van rust en ontspanning geen problemen meer te zijn.

 

Ze neemt de laatste hap van haar lunch.

‘Dus ik mag de komende dagen een 4e eetmoment nemen?’

‘Ja, áls die gecombineerd is met een moment van stilzitten!’

‘En daarna?’

‘Daarna ga je weer terug naar drie maaltijden per dag – én een moment van stilzitten’😉

 

Je lijf is het instrument waar je nog vele jaren mee samenwerkt. Een periode wat drukker zijn, is niet erg. Wees ervan bewust dat je energiehuishouding verandert in die periode en speel daarmee. Je lijf roept harder om suikers in die periode. Dat is echter niet wat je lijf nodig heeft. Je lijf roept om het intrappen van het rempedaal en nog bewustere keuzes in je maaltijden.

‘Dat stilzitten van jou… alsof jij daar zo goed in bent, Janneke’

Ik grinnik.

Momenteel geef ik mezelf een 7.5 voor stilzitten, dat was twee jaar geleden een 3…

Je bent tenslotte nooit te oud om nieuwe dingen te leren 😉

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je mag deze HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>